Skip to content

I mellomkrigstiden kom veksthusnæringen for fullt til Rennesøy. I 1936 stod det første veksthuset klar på Hanasand, året etter kom hus nr 2.

Huset som vi lenge brukte til oppal av småplanter og senere blomster og urter, ble bygd i 1952, og ble benevnt som «det litla». Det ble påbygd i 1964 og ombygd i 1987.

Det huset som vi i dag har som produksjonshus kom første gang opp i 1952, og ble benevnt som ”det litla”. Det ble påbygd i 1964 og ombygd i 1987. I 2001 ble det bygd 4 mål med veksthus med lys. Pr i dag er det 25 mål med veksthus.

Det har og vært andre type gårdsdrifter på gården i denne veksthustida. I 1936 hadde de 16 melkekuer, noe som var mye på den tiden. Men i 1958 var det slutt på melkeproduksjon, og veksthusnæringen ble hovedinntekten på gården. Da ble drivhus nr 5 bygd.

Det ble satt inn okser i det gamle fjøset da i 1958, og det ble driftet med okser frem til høsten 1983. I 1971-1973 ble låvebrua flyttet fra hagen og til vestsiden av fjøset. Det ble bygd et ekstra uthus ”kapellet” i forbindelse med siloen. Fjøset ble senere bygd om til slaktegris i 1986. Fjøset er ca 120 år gammelt.

Det har vært sauedrift på gården så lenge man kan huske. Sauene ble flyttet sørover på gården i 1990, da deler av ”det stora” veksthuset ble bygd om til sauehus. Dette ble opprinnelig bygd som veksthus i 1948 og bygd om til redskapshus 1981.

Jan Mikal og Kari overtok gården i 1974, og nå ble flere drivhus bygd. Det var et yrende liv og mye «markvandring» på øyene i Ryfylke for de nye drivhusbøndene. Flere gårdsbruk bygde et drivhus eller 2 for å ha ei tilleggsnæring på de tradisjonelle gårdsbruka. Disse besto stort sett  av melkeproduksjon og sau eller gris. På Rennesøy ble det bygd drivhus på vel 180 gårdsbruk i denne perioden. I 1986 var det hele 300 veksthus kun på Rennesøy.

I 2001 kom Stig Jakob hjem og ble med i driften på gården. Han bygde det første moderne anlegget på 4 mål, og fortsatte driften av de «eldre» veksthusene sammen med sin far. Da var det totalt 7 mål, og en produksjon på ca 250 tonn tomat/året.

I 2009 åpnet Stig Jakob og Monica gårdsbutikk, og begynte å levere spesialtomater til restauranter i Stavanger.

I 2015 valgte de å satse alt på tomat, stengte gårdsbutikken og bygde nye anlegg i både 2016 og 2019. I 2015 ble de tatt inn i Bama Storkjøkken som en Kort & Godt leverandør, med en egen mix av småtomater, og har siden da vokst seg større inn til horecamarkedet med både flere varianter og farger av tomat, samt agurk og urter.

I 2026 er gartneriet 90 år, og vi leverer 2000 tonn tomat/året. Vi ser fremover, og gleder oss til å få med neste generasjon på laget.

Back To Top